«Se her, denne må du ta bilde av.» Anleggsleder for tunnel, Martin Hefre i Hæhre Entreprenør, peker på et Foamrox element som er formet etter tunnelhvelvingen inne i en nødutgang. «Jeg var spent på hvordan dere skulle klare å tilpasse overgangen mellom selve tunnelhvelvet og Foamrox elementet, men det ble jo bra dette. Ja, fint ble det faktisk.»
Brannsikker løsning i tunnel
Vi er inne i en av tunnelene som skal bli en del av den nye E39 mellom Kristiansand og Mandal, et av Nye Veiers prosjekter hvor Hæhre står som hovedentreprenør. Rommet vi står i er en viktig del av sikkerheten i tunneler, nemlig en sluse i nødutgangen. Men denne delen er litt annerledes i det at den er laget av et helt unikt materiale kalt Foamrox. Elementene er sammensatt av to komponenter, celleglass og polyurea. Celleglass er laget av 100% resirkulert glass og er med på å styrke sirkulærøkonomien, er både miljøvennlig og bærekraftig og sertifisert til brannklasse EI60.
Rask montering av elektro
Ettersom rømningstunnelene fra Foamrox leveres med vanntett membran er det ikke behov for videre vannsikring i taket og skinnesystemet fra Hilti gjør montering av elektro rask og enkel. Her er det ikke snakk om ventetid på eventuell uttørking av elementer, så fort konstruksjonen er ferdig montert står det tilgjengelig for neste fase av prosjektet, som for eksempel jobben med installasjon av elektriske komponenter.
90% lettere enn betong
Produktene leveres flatpakket og monteres i form av elementer. De veier i gjennomsnittet 90% mindre enn betong, er derfor lette å håndtere og kan installeres manuelt. Man trenger verken kran- eller lastebil for monteringen og dette bidrar til forbedret HMS på prosjektet.
«Vi liker folk som prøver noe nytt, og jeg tror Foamrox har en stor fordel ved at man sparer tid på monteringen, og for oss er tid penger. Det faktum at det også er et miljøvennlig produkt er bare et stort pluss for oss.»
Martin Hefre, anleggsleder for tunnel i Hæhre Entreprenør
Ubrennbart materiale
Han forteller at han først så Foamrox i bruk da han jobbet i Vadheimstunnelen i Sogn og Fjordane. Tunnelen ble åpnet i 1972 og var klar for en oppgradering hvor alt av elektronikk, lys og nødutstyr skulle skiftes ut. Foamrox leverte trekkekummer og rammer for nødskap i det lette, ubrennbare materialet og Hæhre var interessert i å prøve det i andre prosjekter, som for eksempel tunnelen vi nå står i ved Mandal.
Miljøvennlig produkt med kort monteringstid
Her er det installert brannsperrer i hele hvelvingen, samt nødutgang og nødkiosk i Foamrox elementer, og Hefre er godt fornøyd med jobben. «Vi liker folk som prøver noe nytt, og jeg tror Foamrox har en stor fordel ved at man sparer tid på monteringen, og for oss er tid penger. Det faktum at det også er et miljøvennlig produkt er bare et ekstra pluss for oss.»
Det virker enkelt å installere prefab elementene selv, men grunnet lav bemanning på tidspunktet så valgte Hæhre å la Foamrox ta på seg jobben med monteringen. Hefre forklarer; «Det gikk fort å få på plass slusen, Foamrox teamet er serviceinnstilte og ryddige folk, de har stor tro på produktet og det synes jeg er bra. Vi vil helt klart vurdere å bruke det igjen i andre prosjekter i fremtiden.»
-
Rømningstunnel av Foamrox elementer i en tunnel i Mandal -
En nødstasjon i samme prosjekt viser hvordan elementene kan prefab formes etter selve tunnelhvelvingen.
Tunnelen skal stå ferdig i desember 2021 mens arbeidet med E39 Mandal øst – Mandal by er prosjektert ferdigstilt for 2022. Les mer om prosjektet på Nye Veiers nettside: E39 Mandal øst – Mandal by | Nye Veier AS